پارس نوین گستر
ارائه کننده قطعات و خدمات سنگ شکن هیدروکن،کوبیت ، ماسه ساز ، دستگاه های دانه بندی شن وماسه

در کارخانجاتی که بازیافت خودرو یا آهن قراضه و یا مواردی از این دست صورت می گیرد، یک نوع بیل مکانیکی مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد که اصطلاحاً به آن Material Handler می گویند. این نوع بیل مکانیکی که عمدتاً چرخ لاستیکی هستند، دارای کابین متحرک می باشند که به وسیله آن اپراتور تسلط کامل به پروژه را خواهد داشت.

تقریباً تمامی تولید کننده های ماشین آلات بیلهای مکانیکی مخصوص جهت انجام عملیات بازیافت را در میان محصولات خود گنجانده اند. حتی برخی از آنها از قبیل JCB بخش جداگانه ای جهت طراحی مجدد محصولات خود برای استفاده در پروژه های بازیافت مطابق با نیاز پیمانکاران تاسیس کرده اند.

Terex هم که یک کمپانی بسیار بزرگی محسوب می شود از این قاعده مستثنی نیست و اولین مدل TM520 Material Handler خود را به یک پروژه بازیافت موارد فلزی در جنوب لندن تحویل داده است. این مدل 52 تنی بزرگترین مدل Material Handler در میان تولیدات Terex محسوب می شود که برای نخستین بار به B. Nebbett & Son تحویل داده شده است. مدیر عامل این کارخانه خرید TM520 را تنها بخشی از سرمایه گذاری 9 میلیون دلاری صورت پذیرفته جهت گسترش فعالیتهای این کارخانه نامیده است که طبق برنامه وظیفه فعالیت در کنار یک دستگاه پرس 1250 تنی که در انگلستان در نوع خود بی نظیر است ، را عهده دار خواهد بود.

TM520 دارای یک موتور توربوشارژ به قدرت 249 اسب بخار می باشد که با بهره گیری از بوم 12.1 متری و استیک 9.3 متری ، دسترسی افقی آن 21.8 متر می باشد.


 

ارسال در تاريخ 87/10/02 توسط

زمانیکه هر سازمانی تصمیم به خرید ماشین آلات می گیرد، در گام نخست مطمئناً شروع به جمع آوری اطلاعات در رابطه با تولیدکنندگان مختلف و مشخصات فنی هر یک از آنها نموده و سپس آنها را با یکدیگر مقایسه خواهد نمود و طبعاً نتیجه ای که در خصوص خرید حاصل می گردد متاثر از گزارشاتی است که کارشناسان خرید همراه با مدلهای پیشنهادی خود به کمیسیون مربوطه ارجاع می دهند.

این قبیل گزارشات اغلب حاوی مقایسه های اجمالی ماشین آلات با یکدیگر هستند، از قبیل وزن عملیاتی ، قدرت موتور ، نوع گیربکس بکار رفته و غیره . حال آنکه یک گزارش کارشناسی در مورد پیشنهاد خرید ماشین آلات راهسازی که یک کالای سرمایه ای محسوب می شوند می بایست بسیار مفصل تر و با نگاهی صحیح تنظیم شده باشد.

فرض کنید سازمانی قصد خرید یک دستگاه بیل مکانیکی ، آن هم از نوع چرخ زنجیری گرفته است. کارشناسانی که ماموریت می یابند که گزارش پیشنهادی خود را تنظیم کرده و پیشنهاد خرید خود را ارائه کنند اصولاً می بایست گزارش را به چند بخش تقسیم نمایند. 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/10/02 توسط

فن آوري هاي بكار رفته در ساخت خودرو چه سبك و چه سنگين در مارك هاي شناخته شده تقريبا ً با هم برابرند اما آنچه آنها را از يكديگر متمايز مي سازد ، سيستم هاي جانبي خودروها است . تصور كنيد كه راننده يك كاميون هستيد و بايد حداقل 8 ساعت در روز كار كنيد آنگاه تمام كارهاي يك كاميون برايتان مهم شود به ويژه دنده عوض كردن ، نسل نو كاميون هاي HF و FM ولوو داراي گيربكس هايي است كه طراحي و اختراع آن به نام خود شركت ولوو ثبت شده است . گيربكس I-SHIFT يك گيربكس ( جعبه دنده ) كاملا ً نو است كه بر اساس كار يك جعبه دنده مكانيكي ( غير اتوماتيك ) ســاخته شده است...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/10/01 توسط

مقدمه :

 شركت تادانو كه يكي از بزرگترين و مطرح ترين شركتهاي سازنده انواع جرثقيل در ژاپن و دنياست تاريخچه اي 57 ساله دارد اين شركت كار خود را با ساختن اولين جرثقيل با ظرفيت فقط 2 تن آغاز كرده است و رد طي اين مدت كوتاه به اين همه پيشرفت و موفقيت دست پيدا كرده است بطوريكه هم اكنون يكي از مطرح ترين شركت هاي سازنده جرثقليل در دنياست كه توليدات آن با بهترين محصولات آمريكا و اروپا برابري مي كند .

و ما كه تازه در آستانه اخذ نمايندگي از تادانو براي وارد كردن قطعات يدكي آن هستيم فكر مي كنم هنوز در اول يك راه طولاني قرار داريم و چه خوب است اگر اين مسير به سمتي ادامه پيدا كند كه د رنهايت ما خودمان سازنده اينگونه دستگاهها باشيم نه اينكه صرفا مصرف كننده و توزيع كننده تجهيزات و قطعاتي كه ديگران مي سازند باشيم  و اين كار شدني است و قدم اول آن هم قطعه سازي و مونتاژ و در صورت لزوم ساخت مجموعه جرثقيل خواهد بود . همين كاري كه چين اخيرا انجام داده است .

 

و ما هم بايد از تجربيات و اطلاعات اينگونه شركتها نهايت استفاده را ببريم

همانگونه كه در تاريخچه زير آمده است از سال 2003 نمايندگي توزيع و خدمات بعد از فروش تادانو در خاورميانه به دبي مركز امارات متحده عربي واگذار شده است اين بسيار جاي تاسف است كه امير نشين كوچكي چون امارات در خيلي از زمينه ها و از جمله همين مورد اخير گوي سبقت را از كشور مهمي چون ايران ربوده است . چيز كه رد دنياي امروز حرف اول را مي زند اقتصاد است شايد توليد جرثقيل در ايران توجيه اقتصادي نداشته باشد در آن صوت نيازي به ساخت آن نيست ولي اخذ نمايندگي منطقه براي توليدات يك شركت خارجي  كار چندان شاقي نبوده است كه ما از عهده آن بر نيائيم  اين بيشتر حاصل اهمال و سهل انگاري هايي هستند كه طي سالهاي اخير صورت گرفته و تعداد  آنها هم كم نبوده و بسياري از فرصت هاي در آمد زايي و توسعه را از دست ما بيرون برده است .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

مقدمه :

در شركت تعداد زيادي ديزل كمپرسور از نوع  Mannesmann  وجود دارد كه اغلب انها بيش ار 10 سال است كه مورد استفاده قرار گرفته اند و متاسفانه شرايط تعمير و نگهدار آنها به گونه ايست كه اشكالات عديده اي بر مي دارند كه گاهي بر طرف كردن آن خيلي وقت گير است نمونه زير يكي از اين موارد است كه چند روزي وقت ما را تلف كرد و آخر امر معلوم شد اشكال از يك فيلتر نمدي جدا كننده روغن در داخل مخزن جدا كننده روغن بود به همين سادگي !!

 

يك مورد كه در هنگام تعمير يكي از كمپرسورهاي مزبور پيش آمد بشرح زير است :

مشكل پيش آمده :

·       ديزل كمپرسور در ابتدا روشن مي شد اما بدليل اينكه بنظر مي رسيد مانعي از حركت عادي آن جلوگيري مي كرد بلافاصله بعد از چند ثانيه خاموش مي شد .

·       راه حلهايي كه انجام شد :

·       ابتدا رگولاتور فشار pressure regulator  را باز كرده و سرويس نموديم .

·       سپس گلوگاه ورودي هوا : Intake throttle را باز كرده و نيپل مخروطي conical nipple  را تعويض نموديم بخاطر يك دفرميته اندكي كه در حاشيه آن وجود داشت .

·       با مراجعه به كاتالوگ دستگاه بخش هايي رلا كه در آنجا توصيه كرده بود چك كرديم . 5 مورد بود از قبيل : سنسور فشار روغن سنسور حرارت در بالاي سر سيلندر . سنسور سالم بودن تسمه دينام و... كه هيچكدام از اين موارد مشكلي نداشت . از طرفي ديزل را هم قبلا چك كرده بودن و از سالم بودن آن اطمينان حاصل شده بود



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

براي جلوگيري  از بروز حادثه بهتر است هميشه قبل از انجام كار بر روي مخزن سوخت آن را با مايعي مانند آب پر كنيد تا از بروز انفجار جلوگيري شود .

همواره مخزن سوخت را پر از سوخت نگه داريد تا از تشكيل قطرات آب در سيستم سوخت ممانعت بعمل آيد .

بعد از هر 48000 كيلومتر ( هر 30000 مايل ) دريچه تخليه مخزن سوخت را باز كنيد تا آب هاي احتمالي موجود در آن را تخليه كنيد .

هر 12 ماه يا هر 192000 كيلومتر ( 120000 مايل ) يا هر 600 ساعت كار برد صنعتي دستگاه  تمام نگه دارنده هاي مخزن سوخت را سفنت كنيد .

هيچگاه براي مخزن سوخت و اتصالات ان از مواد گالوانيزه استفاده نكنيد . چون سوخت با فلز روي موجود در ورق هاي گالوانيزه تركيب مي شود و باعث مسدود شدن فيلتر ها و صدمه زدن به پمپ تزريق سوخت مي گردد.

درپوش مخزن سوخت را از نظر نشت دادن چك كنيد همچنين بررسي كنيد كه سوراخ تنفس آن درست باشد وضعيت لوله هاي قابل انعطاف سوخت را بررسي كنيد .

قطعات و لوازمي كه آسيب ديده اند و نياز به تعويض دارند عوض كنيد .

 لوله ها و اتصالات قابل انعطاف مخزن سوخت :

تمام اين اتصالات سوخت رساني و برگشت سوخت را از نظر نشت دادن با چشم بررسي كنيد چون مخزن سوخت در حين حركت در جاده مستعد آسيب ديدن است قسمت تحتاني آن را هم چك كنيد .

موتور و  قطعات وابسته به ان و عملكرد درست  آنها بستگي كامل به سالم بودن  قطعات جنبي ان دارد قطعاتي مانند :

لوله هاي قابل انعطاف لوله هاي انتقال روغن روان كننده و لوله هاي هوا و امثال آن . بنابر اين براي كار كردن اقتصادي و با راندمان بالا موتور بايد همواره اين قطعات جنبي در موقيت مناسبي باشند .

ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

سطح روغن موجود در موتور را بايد هنگامي كه موتور خاموش است چك كرد . بدين ترتيب كه بعد از خاموش كردن موتور بايد به مدت 20 دقيقه صبر كرد تا روغني كه در قسمت هاي مختلف وجود دارد دوباره به كارتل بر گردد . درصورتيكه سطح روغن پائين تر از حد معمول است مقدار كمبود آن را با روغن مناسب جبران كنيد .

كارتل موتور بابد همواره به اندازه اي روغن داشته باشد كه ميله نشان دهنده در بالاترين حد آن باشد . وارد شدن موادي مانند سوخت يا مبرد ها به درون روغن باعث رقيق شدن روغن و وارد شدن صدمه جدي به موتور مي شود .

1-   كارتل تا اندازه اي از روغن پر كنيد كه نشانگر روي علامت حداكثر باشد .

2-   موتور را روشن كرده و به مدت 10 دقيقه بگذاريد كار كند .

3-   موتور را خاموش كنيد و بگذاريد به مدت 20 دقيقه خاموش باقي بماند

4-   در صورت كم بودن مقدار روغن ، كمبود ان را جبران كنيد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط
 

TADANO  TR-600EXL

HYDROLIC ROUGH TERRAIN CRANE

 جرثقيل  تادانو مدل : TR600EXL   يك جرثقيل فدرتمند است كه براي كار در روي زمينهاي سخت و ناهموار و انجام  طيف گسترده اي از عمليات  طراحي شده است .توانايي حداكثر 60 تن بار را دارد طول بوم آن 42.2 متر است و شعاغ كاري آن 32 متر است .

از قابليت اطمينان بالايي برخوردار است مشخصه هاي ايمني بي مانند و راحتي ايستايي و انجام عمليات و عملكرد فوق العاده  همگي باعث شده اند كه اين كرين را  در رده  استاندارد در نوع خود قرار دهد .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

مقدمه :

زماني از موتورهاي ديزل تنها در كاميونها و اتوبوسها و وسايل نقليه سنگين نظير قطارها كشتي ها و جرثقيل ها استفاده مي شد اما با پيشرفتهاي عظيمي كه در زمينه فنآوري موتورهاي ديزل صورت گرفته است و با اضافه شدن علم مكاترونيك كه با كمك و ياري مهندسي برق و كنترل الكترونيك موتورها ،  در حال حاضر شاهد روي كار آمدن نسل جديدي از خودروهاي سواري ديزلي در اروپا و  تا اندازه اي در آمريكا هستيم كه به دلايل مزيت هاي عمده اي كه اين موتورهاي از نظر بازدهي بيشتر و آلايندگي كمتر دارند كاربرد آنها روز بروز گسترده مي شود .

 باشد كه در كشور ما ايران نيز در كنار خودروهاي گاز سوز از خودروهاي مدرن ديزلي هم استفاده شود و خودروهاي بنزيني نه بتدريج بلكه بسرعت هر چه تمام تر از رده توليد خارج شوند . هر چند شواهد فعلي  خلاف اين را نشان مي دهد ولي اميدواريم كه اين  امر هر چه زودتر  تحقق پيدا كند .

مطلب زير براي آگاهي خوانندگان با خودروهاي سبك ديزلي و تحولاتي كه طي سالهاي اخير در اين زمينه حاصل شده است  ترجمه شده است :

 

يك سوم از خوردوهاي  سوار ي جديدي كه در اروپا فروخته مي شود با استفاده از موتور ديزل ساخته شده اند كه اين رقم بطور فزاينده اي در حال افزايش است . رانندگان تاكسي و ساير خريداران اتومبيل در اروپا به دليل مزيتهايي كه استفاده از خودروهاي ديزلي دارد از جمله كارآيي بيشتر سوخت ، توان بالاتر و دوام بيشتر به سوي استفاده از  اين نوع خودروها  روي آورده اند . در اين ميان اما تعداد اندكي از آمريكايي ها هستند كه  از اين پيشرفتها تازه و مزاياي آن  آگاه  باشند  . فنآوري كه نه تنها باعث كاهش انتشار گازهاي آلاينده مي شود بلكه سودمندي هاي فراوان ديگري هم دارد .  



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

بالا بردن ايمني  در صنايع خودروسازي  ، امري است كه بطور روز افزوني مورد توجه قرار گرفته است . در طي دوره زماني دهه 1990 به منظور ايمني بيشتر براي مسافران تاكيد بر روي استفاده از كمربند ايمني ، كيسه هوا ، ترمز هاي ABS  قرار گرفت . امروزه با كمك گرفته از فن آوري جديد و پيشرفته ، نسل تازه اي از خودرو ها به بازار آمده است كه از سطح بالاتري از ايمني برخوردار هستند تا از بروز حوادث جلوگيري كنند .

در اغلب موارد از دست دادن كنترل خودرو ، بدليل مجموعه اي از ناتواني خودرو در غلبه كردن با مشكلات جاده و عدم تطابق با شرايط آن است .  استفاده از ديفرانسيل هاي مناسب مي تواند با بهبود توانايي هاي خودرو و تطابق بهتر آن با وضعيت جاده  باعث افزايش حاشيه ايمني خودرو شود . و به اين وسيله امكان بروز حادثه به حداقل كاهش پيدا كند .

ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

اندازه گيري فشار :

مقدمه :

چرخها نقش خيلي مهمي در كنترل و عملكرد صحيح خودرو دارند و دراين ميان نقش لاستيكها بسيار اساسي است . ضمن اينكه لازم است كه لاستيكها داراي عاج مناسب باشند و زاويه تماس آنها با سطح جاده درست باشد ( زواياي كمبر و كستر و تواين و تواوت ) مي بايست از باد مناسبي هم برخودار باشند . كم بودن باد لاستيكها كنترل خودرو را دشوار مي كند و باعث فرسودگي سريع شانه هاي لاستيك مي شود مصرف سوخت را بالا مي برد و خطر تصادف و حاثه را افزايش مي دهد باعث گرم شدن بيش از حد لاستيكها مي شود و مشكلات عديده اي را بوجود مي آورد . زياد بودن باد لاستيك ها هم مشكلات خاص خود را دارد و ضمن اينكه واكنش لاستيكها را به حركت فرمان زياد مي كند در سرعتهاي بالا و جاده هاي لغزنده و برفي مي تواند سبب شود كه خودرو از كنترل خارج شده و به خارج از جاده منحرف شود و يا با خودرو هاي ديگر و موانع كنار جاده برخورد نمايد ضمن اينكه سائيدگي سطح لاستيك بطور يكنواخت صورت نمي گيرد و بخشهاي مياني آن بيشتر سائيده مي شوند .

 متاسفانه در كشور ما يك ديد كاملا سهل انگارانه نسبت به راعايت نكات فني وجود دارد و اين سهل انگاري در مواردي كه به نظر كم اهمين مي آيند بيشتر به چشم مي خورد و از جمله آنها تنظيم صحيح باد لاستيكهاست كه بر خلاف تصور عامه كه كار ساده و پيش پا افتاده اي است اتفاقا مسئله مهمي است و نكات فني فراواني دارد كه اگر مطلب زير را بدقت بخوانيد متوجه اين نكات ظريف در اندازه گيري درست باد چرخها خواهيد شد .من با اطمينان مي گويم كه در هيچ يك از مراكز فني و صنعتي نديده ام كه اين نكات رعايت شود تا چه رسد به تعميرگاهها و پنچرگيريهاي بازاري كه بعضي حتي با اكراه حاضرند درجه فشار سنج را روي لاستيك خودرو بگذارند و فشار ان را اندازه بگيرند و بيشتر بصورت تجربي كار مي كنند در صورتيكه با چشم نمي توان وضعيت دقيق باد لاستيك را بازرسي كرد و حتما بايد از فشار سنج دقيق استفاده كرد . تازه انهائي هم كه فشار سنج استفاده مي كنند نه تنها موارد فني ان را رعايت نمي كنند همه خودروها با شرايط مختلف را تقريبا به يك اندازه باد مي كنند در صورتيكه اين فشار باد بايد توسط شركت سازنده خودرو تعيين شود چون بستگي به عوامل مختلف از جمله وزن خودرو و قطر چرخهاي آن و وزن ماشين و ساير فاكتورهاي طراحي دارد و براي خودروهاي مختلف فرق مي كند .

ضمن اينكه اندازه گيري باد بايد در شرايط سرد (ايستاده بودن خودرو به مدت حداقل 3 ساعت )صورت گيرد نكته اي كه مورد غفلت است .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

کیلووات = ولت آمپر = اسب بخار

 

تبدیل کیلووات به اسب بخار

 

1 horsepower = 746 W.
یک اسب بخار = 746 وات است

وات و ولت آمپر دقیقا واحدهای مشابهی نیستند .

چون برای توان غیر فعال هستند non-reactive چون بستگی به این دارد که زاویه فاز جلو. یا عقب  یا صفر باشد . ولی اگر این موضوع را در نظر نگیریم می توان گفت که :
1 watt = 1 volt amper

0.746 kilowatt = 1 Horsepower = 746 watt:

746/  کیلووات = یک اسب بخار = 746 وات

برای تبدیل کیلووات KW به کیلو ولت آمپر KVA ابتدا باید فاکتور توان power factor. را معین کنید .

به این ترتیب که :

kW = kVA x power factor;

اغلب ماشینها  فاکتور توانی بین 8/ تا 95/ دارند بطوریکه  اگر نتوان مقدار دقیق آن را معین کرد این مقدار را می توان بطور تقریبی بیان کرد

( علامت اختصاری pf )

یک کیلووات = 34/1 اسب بخار

یک کیلو وات = یک کیلوولت  آمپر/ ضریب توان است وقتی که ضریب توان pf حدود 85/ . باشد ( اغلب موتورهای الکتریکی اینگونه اند )

 

1 KW = 1.34 HP
1 KW = 1 KVA/P.F where P.F. is power factor. P.F. is around .85 for many electric motors.

همانگونه که می دانید توان موتور را به روشهای مختلف می توان اندازه گیری کرد : اگرزاویه فاز بین ولتاژ و جریان یکسان باشد در این حالت :

وات = ولت آمپر است که آن را توان ظاهری هم می نامند . چون در این حالت از زاویه فاز صرف نظر کرده ایم .

توان در واقع حاصلضرب ولتاژ در جریان است که باید آن را در کسینوس زاویه فاز بین ولتاژ و جریان هم ضرب کرد

بنابراین می شود :

ولت آمپر در کسینوس تتا VA cos (theta)

ضریب توان pf برای اغلب ماشینها حدود 8/ تا 95/ است .

ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

با پیشرفت هایی که در ساخت مواد ترکیبی و کامپوزیت ها و سایر الیاف مصنوعی و طبیعی مانند الیاف کربن و نظایر آن پدید آمده است این امکان ایجاد شده است که بتوانیم قطعاتی محکمتر و با دوام تر و در عین حال سبک تر و کم هزینه تر را برای ساختن تجیهیزات و از جمله قطعات خودروها و موتور را بسازیم .

این روشها انقلابی را در زمینه روشهای ساخت و ریخته گری های کلاسیک بوجود آورده است شاتون و گژن پین از جمله قطعات حساس در درون موتور خودرو هستند که در شرایط کاری سختی قرار دارند . مطلب زیر اشاره بسیار گذرایی به این موضوع دارد .

 

قطعاتی مانند گژن پین gudgeon pin که برای اتصال شاتون به پیستون مورد استفاده قرار می گیرند در موتورهای احتراق داخلی رفت و برگشتی و کمپرسورها و پمپ های رفت و برگشتی کاربرد فراوانی دارند را می توان از مواد سبک تری چون کامپوزیت ها و الیاف تقویت شده نیز ساخت .   لایه یاتاقانهای لغزشی sliding bearing layer در این قطعات به گونه ای طراحی شده است که الیاف بکار رفته در آن در جهت  های مختلف قرار گرفته اند . گژن پیسن نیز دارای لایه های متفاوتی است که الیاف آنها بصورت عمودی در کنار لایه های فیبر مجاور قرار گرفته اند

در دولایه مجاور هم الیاف بصورت  یک لایه موازی با محور گژن پین و یک لایه عمود با محور مزبور زده می شود . لایه کامپوزیتی که در سطح خارجی یاتاقانهای لغزشی قرار داده شده است با استفاده از آبکاری الکتریکی electro-plating و یا با روش رسوب گذاری تبخیری vapor deposition انجام می گیرد و یا اینکه از یک بوش لغزشی آماده بر روی لایه کامپوزیتی استفاده می شود



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

مقدمه :

 

تعمیرو نگهداری دستگاهها روشهای گوناگونی دارد که بستگی به شرایط دستگاه و تعداد آنها هم دارد مثلا برای مواردی  مثل ناوگان ترابری در شهرداری ها و یا شرکت های بزرگ و همین بانک ماشین آلات پتروشیمی بندرامام که دارنده بزرگترین ناوگان ماشین های سنگین در ایران است لازم است که تعمیرو نگهداری و از جمله تعویض روغن به شیوه ای دیگر انجام گیرد . مثلا می توان وضعیت روغن موتور دیزل ها و دستگاههایی چون کمپرسورها و توربین ها و پمپ های بزرگ که نیاز به حجم زیادی از روغن دارند را از طریق آنالیز روغن روشن نمود این کار دو مزیت عمده دارد :

1-     اولا زمان دقیق توعیض روغن را تعیین می کند بدین ترتیب روغن موتور و ماشینهای دوار و توربو ماشینها ؛ کمپرسورها و سایر ماشین آلات نه زودتر از حد معین و نه دیرتر بلکه درست به موقع تعویض می شود 

2-     خیلی از معایبی را که ممکن است بعدها در دستگاه پدید آید از طریق تجزیه و تحلیل آنالیز روغن می تواند قبل از موعد کشف نمود و از خرابی دستگاه جلوگیری نمود چون روغن برای دستگاهها در حکم همان خون در بدن انسان است که با تجزیه و بررسی وضعیت آن می توان بیماری را زودتر از موعد تشخیص داد و در صدد مداوا برآمد !

 

یکی از وسیله هایی که از طریق آن می توان به وضعیت روغن پی برد استفاده از اسپکترومتر و دستگاه طیف سنج و آنالیز روغن است که داشتن یک نمونه آن در آزمایشگاه مرکزی پتروشیمی بندرامام   ضروری است وتا مجبور نباشیم نمونه های روغن را برای تجزیه و تحلیل به تهران یا محل های دیگری بفرستیم .

موضوع دیگری که ابن روزها با آن دست به گریبان هستیم حجم زیاد روغن موتورهای سوخته است که باید به شیوه ای سازگار با محیط زیست بازیافت شوند تا هم محیط را آلوده نکنند و هم مورد استفاده مجدد واقع شوند . خصوصا در شرکت ما که حجم قابل ملاحظه ای از انواع روغنها مورد استفاده قرار می گیرد . رها کردن این روغنها در محیط زیست و بی توجهی به دفع درست  آن می تواند نتایج غیر قابل جبرانی داشته باشد .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

امروزه ههمه کرین ها از سیستم هیدرولیک برای جابجایی بار استفاده می کنند که نمونه بارز آن کرین های تلسکوپی هیدرولیکی است که هم سرعت عمل بالایی دارند و هم حجم اشان کم است و در عین حال از ظرفیت و قدرت مانور بالایی هم برخوردارند . در حقیقت کرین های امروزی ترکیبی از رشته های مختلف مهندسی و از جمله مکانیک و برق و متالورژی و کنترل هستند . در این میان اما اهمیت سیستم هیدرولیک و روغن هیدرولیک بعنوان هسته مرکزی حرکت در این نوع کرین ها از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین جهت پاک بودن و سالم بودن روغن هیدرولیک نیز بسیار اهمیت دارد چون این سیال هیدرولیک است که  نقش اساسی و مهم  انتقال نیرو را بر عهده دارد و تضمین کننده کارکرد درست کرین است از یان رو , بحث آلایندگی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

همانگونه که می دانید در یک سیستم هیدرولیک, سیال هیدرولیک با تغییر جهت نیرو و همچنین تغییر مقدار آن باعث حذف یک سری از عملیات مکانیکی در سیستم می شود که بعنوان مثال از حذف استفاده از دنده ها, اهرم ها و نیز حذف تنش های شدید اجزای می توان سیستم نام برد. همچنین سیال هیدرولیک به دلیل انتقال سریع نیرو و تا فاصله زیاد, در شرایط دما و فشار بالا بازدهی بهتری خواهد داشت.

اکنون مشخص شده است که بخش عمده ای یعنی  حدود80 % از خرابی ها در سیستم هیدرولیک, نتیجه مستقیم آلودگی سیال آن است. بنابراین با انتخاب یک سیال مناسب و همچنین کنترل آلاینده ها می توان آسیب های ناشی از آلاینده ها را به حداقل رساند.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

مقدمه :

 این داستان مونتاژ خودروهای از رده خارج اروپا و آمریکا و اخیرا آسیا منحصر به خودرهای سواری نیست و اتفاقا در خودروهای سنگین و کامیونها نمود بیشتری دارد نمونه داش همین کامیونهایی هستند که طی یکی دو دهه اخیر توسط شرکت های رنگارنگ در ایران مونتاژ شده اند که وقتی به تاریخچه این خودروها نگاه می کنیم می بینیم که اگر مثلا صنعت خودروسازی سبک ما از دانش روز دنیا دو دهه عقب است صنعت کامیون سازی بیش از سه دهه عقب است و نمونه عملی اش هم همین کامیونهای ولوو و اتوبوس هایی که در ایران ساخته می شوند که بقول آن رانند جوانی اتوبوس در سفر به شمال غرب ایران " ما وقتی با بهترین اتوبوس هایمان وارد ترکیه می شویم با دیدن اتوبوس های فوق مدرن آنها خجالت زده می شویم ! " و این همان ترکیه ای است  که وقتی اتوبوسهای ایران پیمای ما در دهه 50 به آنجا می رفتند برایشان اعجاب آور بود ! همه اینها را گفتم تا مقایسه ای شود بین آنچه ما در سه چهار دهه پیش داشتیم با آنچه الان داریم .

و واقعا پاسخ کسانی که مدیریت این شرکتها را بر عهده دارند در مورد پیشرفتهایی که کشور کوچکی چون سوئد چگونه می تواند با

آن جمعیت کم و امکانات محدود آن تشکیلات عظیم ماشین سازی ولوو را راه اندازی کند و ما با این همنه جمعیت و نیروی کار و امکانات و مهندسین مکانیک و نفت  و گاز باید مدلهای از رده خارج آنها را منوتاژ کنیم ؟! مگر سوئدی های چند سال است که سابقه خودو سازی دارند ؟

با زدر زمان گذشته اگر خودروهایی مثل ماک در ایران مونتاژ می شد آخرین فناوری روز آمریکا بود هر چند همان روند اگر ادامه پیدا می کد ما اکنون قطعا رقیبان سرسختی برای سوئد و سایر کشورها بودیم ولی چه باید کرد که جای ما را در آسیا کره جنوبی گرفته است و اخیرا نیز چین به این باشگاه پیوسته و جالب تر اینکه کامیونهای بی کیفیت هووو را راهی بازار ما کرده است و این تراژدی  ادامه دارد ...



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

حرارت بیش از اندازه (Over Heat) برای روغنهای هیدرولیک :

متاسفانه در بسیاری از موارد, حرارت به عنوان عامل آلاینده روغن عمل می کند درحالی که کمتر کسی به این مکوضوع توجه دارد  ولی باید بدانید که  یکی از عوامل بوجود آمدن حرارت بیش از اندازه در سیستم می تواند مربوط به انتخاب نادرست گرید (ISO VG) روغن هیدرولیک باشد.

 بدین ترتیب که چون در شرایط روانکاری هیدرو دینامیک تنها اصطکاک موجود, اصطکاک داخلی روغن در گردش است, اگر گرید مصرفی بیش از گرید توصیه شده باشد به دلیل افزایش اصطکاک داخلی, دمای روغن به شدت افزایش می یابد. بر اثر افزایش غیرعادی دمای روغن, روند اکسیداسیون از حالت تدریجی خارج شده و روغن پایه به سرعت اکسید می شود. (پس از شروع اکسیداسیون به ازای هر15 درجه سانتیگراد افزایش دما, شدت اکسیداسیون, دو برابر می شود) نتیجه این امر کاهش ادتیوهای آنتی اکسیدان و در نهایت کاهش عمر مفید روغن خواهد بود. از دلایل دیگر Over Heat می توان به انجام تماس فلز با فلز در اثر وجود اشکال فنی در سیستم و برقراری شرایط روانکاری مرزی اشاره کرد که باعث سایش مکانیکی قطعات می شود. در برخی موارد نیز بدلیل طراحی نامناسب, انتقال حرارت موثر بین سیستم و محیط انجام نشده و در شرایط آب و هوایی گرم, تاثیر پذیری سیستم از محیط بسیار زیاد می شود. در نهایت با افزایش عدد اسیدی و تحلیل ادتیوها در روغن, میزان خوردگی و زنگ زدگی قطعات نیز افزایش می یابد. از طرف دیگر بدلیل افزایش گرانروی روغن (اکسیداسیون) جریان روغن درون سیستم کاهش یافته و بدلیل افت فشار, دقت کنترل سیستم کاهش خواهد یافت. برای رفع چنین مشکلاتی در سیستم می توان ضمن انتخاب صحیح گرید سیال هیدرولیک و نیز اطمینان از طراحی مناسب, با افزایش ظرفیت تغذیه روغن و همچنین افزایش سرعت گردش آن, دمای روغن را در حد مطلوب کنترل کرد که بنا به عقیده کارشناسان تعمیرات دمای روغن در مخزن اصلی هیدرولیک, نباید از60 درجه سانتیگراد تجاوز کند. آلایندگی ذرات جامد (Solid Particle Contamination) در یک سیستم هیدرولیک بدلیل اینکه امکان حذف کامل ذرات جامد از سیال هیدرولیک وجود ندارد, بناچار برای آلایندگی ناشی از ذرات, یک محدوده تعریف می شود. در سیستم های امروزی که دارای لقی مجاز (Clearance) بسیار کمی بوده و در فشارهای به نسبت بالا (بیشتر از 7 bar ) کار می کنند کنترل آلاینده های جامد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. منابع ورود ذرات جامد به سیستم می تواند از طریق هوای ورودی به سیستم از محیط (گرد و غبار), ذرات عبوری از آب بندها, باقی ماندن ذرات درون سیستم هنگام نصب قطعات و نیز ذرات حاصل از سایش داخلی قطعات باشد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

1-     همیشه طناب مناسب با وزن را انتخاب کنید

2-     هیچگاه از طناب هایی که دچار اشکال هستند یا آسیب دیده اند استفاده نکنید

3-     هیچگاه طناب را از زیر بار تحت فشار بیرون نیاورید

4-     بارهایی  که دارای لبه تیز هستند باید این لبه ها را پوشاند تا باعث پاره شده طناب نشود

5-     هیچگاه  طناب را گره knots نزنید

6-     طناب نباید در معرض نور ماوراء بنفش و تابش مستقیم آفتاب قرار بگیرد

7-     اگر از این طناب های در محیط های اسیدی وشیمیایی ( مثل پتروشیمی ) استفاده می شود و یا شرایط درجه حرارت زیاد و غیر عادی مورد استفاده قرار گیرند باید توصیه های مخصوص و تائیدیه انجام کار در این محیط ها را برای این طناب ها بکار ببندید .

8-     همیشه باید  تائیدیه ظرفیت وزنی طناب مشاهده شود .

9-     همواره قبل از استفاده باید طناب مورد بازرسی قرار گیرد

10-تمامی طول طناب باید از نظر نداشتن آسیب دیدگی و پارگی / سائیدگی مورد بازرسی قرار گیرد .

11-طناب هایی که آسیب دیده اند باید سریعا تعویض شوند

 

در اینجا مشخصات  نمونه ای از این طنابها که ساخت چین است آورده شده است

1-     جنس طناب 100% از پلی استر مقاوم در برابر تنش ساخته شده است

2-     ضریب ایمنی آن عمدتا 7:1 و همچنین 5:1 و 6:1 و 8:1 است

3-     محدوده کاری برای این طنابها 1 متر تا 10 متر است

4-     طول طنابهای موجود در بازار 1 تا 10 متر است

5-     طنابها دارای کد رنگ هستند ( بدین معنی که برای هر تن ظرفیت یک رنگ خاص در نظر گرفته شده است .

6-     این طنابها در برابر بار کش نمی آورند و مجهز به حلقه هایی در دو طرف هستند و در انواع یک لایه و چند لایه ساخته شده اند

ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

1-     بنفش = 1 تن

2-     سبز = 2 تن

3-     زرد=  3 تن

4-     خاکستری =4 تن

5-     قرمز = 5 تن

6-     قهوه ای = 6 تن

7-     آبی = 7 تن

8-     نارنجی = 10 تن

9-     نارنجی 12 تن

ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط

 رادیاتور عمده ترین بخش سیستم خنک کننده خودرو است کسانی که رادیاتور ماشین اشان دچار مشکل شده است بخوبی می دانند که آسیب دیدن رادیاتور چه مشکلاتی را بوجود می آورد موتور داغ می کند و رانندگی را مختل می کند تازه اگر به موقع متوجه شوید وگرنه باعث آسیب دیدن یاتاقانها و سوختن آنها و در نهایت از کار افتادن موتور و خسارات هنگفت می شود وقتی روغن خیلی داغ شود خاصیت   روان کنندگی اش را از دست می دهد چون رقیق می شود و ضمنا نمی تواند موتور را خنک کند .

به همین جهت اهمیت زیادی دارد که همیشه مراقب رادیاتور باشیم سطح مایع آن را چک کنیم هر سال همه آب رادیاتور را تعویض کنیم و مایع مناسب با ضد یخ در آن بریزیم و خلاصه اتصالات و شلینگها – JOINT ( که به غلط جنت های !) آن را عوض کنیم .

در زیر نکاتی در همین مورد آورده شده است :



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط
١- جمع آوري ساعتهاي كاركرد دستگاهها و تحويل توسط سرويسكاران به سرپرست واحد.
٢- واردكردن ساعتهاي كاركرد در فرم كنترل سرويس توسط سرپرست واحد.
٣- استخراج برنامه سرويس ، ماشين آلات توسط سرپرست واحد.
۴- برنامه ريزي و هماهنگي با ترانسپورت جهت انجام كارهاي سرويس به وسيله سرپرست واحد.
۵- آماده كردن دستورالعمل هاي سرويس به وسيله سرپرست واحد.
۶- ابلاغ برنامه و دستورالعملهاي سرويس به سرويسكاران توسط سرپرست واحد.
٧- درخواست و گرفتن مواد و قطعات مورد نياز از انبار بوسيله سرويسكاران.
٨- انجام كارهاي سرويس توسط سرويسكاران از روي دستورالعملها با حضور اپراتور دستگاه.
٩- گرفتن امضا از اپراتور به عنوان ناظر اجرايي سرويس بوسيله سرويسكاران.
١٠ - نوشتن كارت سرويس و نصب روي دستگاه بوسيله سرويسكاران.
١١ - جمع آوري كارتهاي قديمي بوسيله سرويسكاران.
١٢ - نظارت اجرايي غير رسمي بر انجام و چگونگي انجام سرويسها
١٣ - پيگيري انجام يا عدم انجام سرويس و اخذ دستورالعملهاي پرشده توسط سرپرست واحد.
١۴ - جداسازي دستورالعملهاي امضا شده از امضا نشده.
١۵ - قراردادن دستورالعملهاي در كارهاي فردا.
ارسال در تاريخ 87/09/23 توسط
ارتفاعي كه يك پمپ سانتريفوژ بتواند بالاتر از سطح آزاد آب قرار گيرد ارتفاع مكش ناميده مي شود .
ارتفاع مكش مناسب براي پمپهاي گريز از مركز بستگي به عوامل زيردارد :
1- سرعت گردش پمپ
2- دبي پمپ
3- ارتفاع مكانيك پمپ
4- افت فشار در داخل پمپ
5- درجه حرارت محل نصب پمپ
6- ارتفاع محل نصب پمپ نسبت به سطح دريا
كه عوامل فوق سبب افزايش و يا كاهش ارتفاع مكش مي گردد.
في المثل اگر سرعت گردش و ارتفاع مكانيكي پمپ ثابت باشد هر اندازه دبي پمپ بيشتر باشد عمل مكش كمتري احتياج است.
و يا اگر دبي پمپ ثابت باشد هر اندازه ارتفاع مكانيكي پمپ زيادتر باشد عمل مكش كمتري سلامتي پمپ را تضمين خواهد نمود .
و يا اگر دبي پمپ ثابت باشد، هر اندازه سرعت گردش پمپ بيشتر باشد عمق مكش را كمتر بايد انتخاب نمود. گذشته از آن اصولاً با كم شدن فشار هوا ، درجه حرارت لازم جهت تبخير آب در آن محيط كم مي گردد بطوريكه در فشار مطلق 2/0 تا 5/0 اتمسفر در لوله هاي مكش پديده تبخيري در آب رخ مي دهد و سبب قطع جريان آب در لوله مكش مي گردد .
بطور تئوري ارتفاع مكش پمپ برابر با يك اتمسفر (10 متر آب) مي باشد ليكن عوامل زير سبب كاهش ارتفاع مكش مي گردند:
1- ارتفاع نظير فشار بخار مايع hp
2- ارتفاع نظير فشار در اثر سرعت در لوله مكش. hv
3- ارتفاع نظير افت هاي لوله و زانوئي و سه راهي ديگر متعلقات مربوطه hr ارتفاع مكش باشد داريم :
hs = 10 – (hp + hv + hr

عملاً ميزان دقيق hs براي عملكرد سالم و مناسب پمپ حداكثربرابر 5/4 الي 6 مترمي باشد .
براي جلوگيري از اشكالات پمپ ، بايد حتي المقدورسعي نمود پمپ را در ارتفاع پايين تر ازسطح آزاد آب قرار داده و در فاصله بين لوله مكش كه به داخل آب فرورفته است و اتصال لوله به پمپ از اتصالاتي نظير زانوئي و شير يك طرفه و سه راهي ، شيرفلكه ، تبديلات و غيره جلوگيري نموده و براي كم شدن افت هاي فشار ، قطر لوله كمي بزرگتر از حد محاسبه بوده و ضريب اصطكاك داخل لوله (f) كم باشد ، قطر لوله مكش بايد در تمام مسير يکنواخت و در صورت امكان شيبي معادل 5 درهزار از منبع مكش به طرف پمپ داده شود.

ارسال در تاريخ 87/09/18 توسط

از تجهيزات ويژه اي كه يك واحد را درمقابل افزايش ناگهاني فشار ايمن مي سازد شيرهاي اطمينان هستند.

شيرهاي اطمينان به عنوان وسيله اي مناسب جهت جلوگيري از ازدياد فشار ناگهاني در موتورخانه ها ،كارخانه ها وبطور كلي انواع سايتها هاي صنعتي وبراي انواع سيالات مختلف از قبيل گاز ، بخار، آب ويا هواي فشرده استفاده مي گردند.

محدوديت فشار دراينگونه كاربردها معمولا ناشي از فشار قابل تحمل تجهيزات ، لوله هاودستگاهها ويا محصولات توليدي وهمچنين مسائل مرتبط با حفظ ايمني افراد مي باشد كه اصطلاحا به محدوده فشار كاركرد امن(safe operating limits for pressure)ويا SOL/P معروف است. نحوه باز شدن شيرهاي اطمينان ومشخصات كاري انها ارتباط مستقيم با نحوه طراحي قطعات داخلي شير دارد.در اغلب موارد اين طراحي بگونه اي انجام مي گيرد كه پس از شروع بازشدن شير اطمينان در اثر ازدياد فشار ، در اثر خاصيت (POP Action) اين عمل به سرعت تشديد شده تا زماني كه شير كاملا باز گردد شكل زير نشان دهنده عملكرد يك شير اطمينان مي باشد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/18 توسط
شرح قوانين حاکم بر پمپها و تئوري آنها :

 

 
پمپهاي گريز از مرکز ماشين هايي هستند که با استفاده از نيروي گريز از مرکز ( عکس العمل‌سيال در برابر نيروي مرکز گرا ) سيالات را جابه جا مي‌کنند . در ادامه به موارد مهم در موضوع سيالات اشاره مي شود .
نيروي وزن باعث مي شود که اگر سيال در يک ارتفاع باشد به ارتفاع پايين تر جريان يابد . انرژي‌پتانسيل ، انرژي است که در سيال ذخيره مي شود و مايع داراي فشار بالاتر انرژي پتانسيل بيشتري‌ دارد ، بنابراين سيال از سطوح با فشار بالا به سطوح با فشار پايين جريان مي يابد . در صورتي که فشار دو مخزن برابر باشد يا اينکه اختلاف ارتفاع نداشته باشند سيال ميان آنهاجريان نمي يابد . بنابراين در اين حالت ها نياز به استفاده از پمپ داريم . همچنين ميتوان از پمپ ‌به منظور افزايش مقدار سيال جابه جاشده ، ( دبي) استفاده کرد . پس ميتوان نتيجه گرفت يک پمپ با افزايش انرژي سيال آنرا جابجا مي کند . در پمپ‌ هاي سانتريفيوژ اين عمل توسط پروانه انجام مي شود ، که با چرخاندن ‌سيال انرژي آن را مي افزايد . سيال با عبور از ورودي پمپ وارد چشم ( مرکز ) پروانه مي‌گردد و با دوران پروانه از لبه آن خارج مي‌گردد . هر چه سرعت پروانه بيشتر باشد سيال سريعتر جابجامي شود .



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/18 توسط
مقاومت مکانيکی مهره ها با يک عدد نشان داده می شود مانند: 5,6,8,10,12
اين اعداد برابر يکصدم تنش برشی جنس مهره ها می باشند که طبق استاندارد DIN267 تعريف شده اند. در عمل پيچ ها با مهره های رده مقاومت مساوی و يا يک رده پايين تر جفت می شوند مانند:

پيچ 8.8 با مهره 8 يا 6 .
پيچ 10.9 با مهره 10 يا 8 .
پيچ 12.9 با مهره 12 يا 10 .


-
مبانی طراحی اتصالات پيچی:
برای طراحی و محاسبه پيچ ها، تنش تسليم پيچ مهمترين فاکتور می باشد. در صورتيکه مقاومت مهره و يا جنس صفحات و طول دنده کافی باشد.

ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/18 توسط
قابليت تحمل فشار بالا (بيش از 200 bar) و همچنين تنش‌هاي حرارتي بالاي درون سيلندر براي قطعات سيلندر از جمله پيستون بسيار حياتي است. تلاش براي افزايش استحكام پيستون‌ها با محدوديت اندازه همراه است. به تازگي پيستونهاي مونوترم(Mono term) توليد شده‌اند كه استحكام و عمر بالا، وزن و اصطكاك كمتري دارند. پيش از نيز پيستون‌هاي فروترم(Ferrotherm) توليد شده بودند كه جايگزين پيستونهاي آلومينيومي سنتي شدند. تاج(Piston Crown) اين پيستون از فولاد فورج شده و پايه آن از جنس آلومينيوم ساخته مي شود. اين نوع پيستون. اما استاندارد هاي Euro 4 و US 07 براي ساخت موتورها اين نوع پيستون را در آستانه بازنشستگي قرار داده است. پيستونهاي مونوترماز يک قطعه فورج شده ساخته مي شوند و در نتيجه بر خلاف پيستونهاي فرو ترم پايه پيستون(Piston Skirt) با بدنه و تاج آن يکپارچه ساخته مي شود. اتصال مستقيم پايه پيستون به بدنه موجب مي شود تا مقطع تحمل کننده فشار در پيستون براي تحمل حداکثر فشار داخل سيلندر افزايش يابد. در نتيجه پين پيستون نيازي به نگه داشتن پايه پيستون ندارد و مي تواند کوتاه تر و سبکتر باشد. پايه فولادي که در برابر حرارت پايدار است اصطکاک را کاهش داده و همچنين کاهش فواصل آببندي منجر به هدايت بهتر پيستون مي شود. هدايت بهتر پيستون مخصوصا در قسمت رينگها باعث کاهش مصرف روغن مي شود. علاوه بر آن پيستون هاي مونوترم استحكام و عمر بيشتري دارند. اين نوع پيستون علاوه بر تحمل حداکثر فشار تا 250 bar مزاياي ديگري از جمله کاهش مصرف سوخت و روغن و کاهش صدا و وزن دارند. هم‌اكنون موتورهاي داراي پيستون مونوترم درامريکاي شمالي توليد انبوه رسيده‌است و در حال حاضر بيشتر در وسايل نقليه، ساختمان سازي و صنايع دريايي استفاده مي‌شوند. استفاده از پيستونهاي مونوترم در اروپا و آسيا نيز در حال افزايش است.
ارسال در تاريخ 87/09/18 توسط
ارسال در تاريخ 87/09/18 توسط
شاول زنجيري EKG-5A براي حفاري و بارگيري صخره هاي سست شده است. اين شاول در معادن روباز، در

تاسيسات مهندسي آب، كارخانه ها، راه آهن و ديگر ساختمان ها كاربرد دارد. تجربه طولاني در طراحي

و ساخت شاول ها اين امكان را فراهم ساخته است كه ماشيني نه تنها براي شرايط عادي آب وهوايي، بلكه براي نواحي حاره اي و سردسير ساخته شود. شاول EKG-5A را اكنون مي توان برطبق خواسته مشتري

طراحي و توليد كرد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/17 توسط
نام دستگاه   :         Wagner Scoop
  
   مدل :                  LST-5S
  
   نام كمپاني :      Atlas Copco


        به طور كلي ماشين هايي كه براي كار در معادن مجاز شمرده مي شوند بايد از هر لحاظ ايمن بوده و با توجه به محيط محدود معدن هاي زير زميني نسبت به ابعادي كه دارند از كارايي بالايي برخوردار باشند ،كه تمام اين ويژگي ها در مورد اين ماشين صادق است.
   اين مدل از بيل خاك انداز داراي 4 بخش عمده ميباشد كه عبارتند از:

• مجموعه ي موتور و اجزاي وابسته به آن



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/17 توسط

Caterpillar Inc.

Cat® Marine Power

Engine Advice – Spring 1999

 

 

Special and Exclusive to:  Marine Performance Fisheries Product News

 

 

HEADLINE:             Engine Advice

 

BYLINE:                   By David O. Ahrens

                                    Commercial Marine Manager

                                    Caterpillar Engine Products Division

 

 

Q:        What is the difference between an engine part rebuilt in a local shop and a part

 

remanufactured by an engine manufacturer?



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/17 توسط

Caterpillar® Product Information

Salesgram

November 2005

Engine Starter

Air Start Vane 

Options for Cat® Mining Trucks

Caterpillar offers several starting system options for Cat® Mining Trucks. This Salesgram describes the different options available and how to choose the best starter for the truck and application.

Four starter options are available for Cat 785C, 789C, and 793D Mining Trucks: air start vane, air start turbine (two brands) and electric start. The same air start options are available for the 797B; electric start is not an option due to the size of batteries that would be required.

For Dealer Sales Personnel



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/17 توسط

زماني كه موتور در حال كاركردن است فشار در مدار كم است و مدار فشار بالا توليد مي شود.

مدار فشار كم : پمپ فيد- فيلتر سوخت – پمپ ذخيره سوخت

مدار فشار بالا : پمپ ذخيره سوخت – كامان ريل – انژكتور

 فشار مدار كم فشار و پرفشار ، 30 ثانيه پس از خاموش كردن موتور به سطح ايمني مي رسد.

باقي مانده فشار در سيستم سوخت بايد به طور كامل قبل از انجام بازرسي سيستم سوخت يا نصب و يا جداسازي قطعاتي خالي شود هميشه احتياطات زير را مدنظر داشته باشيد.

به هنگام بررسي مدار سوخت يا جداسازي و نصب قطعات به مدت 30 ثانيه پس از خاموش كردن موتور صبر كنيد و سپس فشار باقي مانده در سيستم سوخت را پيش از آغاز عمليات خاكي كنيد.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/16 توسط

1.شلنگ تخليه سوخت عبوري ، از نوع سازگار با سوخت و در خروجي فيلتر ثانويه نصب گردد.

2.اپراتور در هر روز مي بايست به گيج اختلاف فشار نصب شده بر روي فيلتر سر كشي كرده و در صورت مشاهده عدد 15 در مورد فيلتر هاي ثانويه RVFS و عدد 20 در مورد فيلتر هاي اوليهRVFS-1 سريعاً المنت مربوطه را تعويض نمايند.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/16 توسط

خوردگي عبارت است از تخريب و يا فاسد شدن يك ماده در اثر واكنش با محيطي كه در آن قرار دارد. عملاً كليه محيطها خورنده مي باشند اما قدرت خورندگي هركدام متفاوت است به عنوان مثال هوا، بخار، گازها، اسيدها معدني و ....

 به طوركلي مواد معدني خورنده تر از مواد آلي مي باشند مثلاً خورنده گي در صنعت نفت بيشتر در اثر گوگرد، اسيدسولفوريك و آب رخ مي دهد. درجه حرارت و فشار بالا معمولاًايجاد شرايط خورده گي را تشديد مي نمايند.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/14 توسط

 

گاورنر دستگاهي است كه ميزان سوخت ورودي به موتور را براي دستيابي به بهترين دور ممكن, تنظيم مي كند.
 انواع سيستم هاي سوخت رساني كاترپيلار به ترتيب قدمت ساخت كدامند؟
1. سيستم سوخت رساني(Mechanically Unit Injection): در اين سيستم پاشش سوخت به طور كامل توسط اجزاي مكانيكي انجام مي گيرد.
2. سيستم سوخت رساني EUI (Electronically controlled Unit

ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/13 توسط
گريدرهاي جديد سري Hپيشرفت واقعي مدلهاي قديمي را به نمايش مي گذارند. اين امر به دليل راندمان بالا، بهره وري بيشتر، رانندگي آسانتر و سهولت نگهداري اين ماشين آلات است. همچنين اين ماشين آلات با توجه به هزينه هاي پايين كاربري شان, داراي سود آوري بالايي بوده و سازگاري بيشتري با محيطهاي كاري دارند.

موتورهاي اين مدلها مطابق با استاندارد گازهاي خروجي بوده و از فواصل طولاني تر سرويس برخوردارند.

گريدرهاي جديد, مجهز به موتورهاي قدرتمند الكترونيكي با فن خنك كننده On-Demand بوده كه همراه با بالا بردن نيروي كاري دستگاه, موجب مصرف بهينه سوخت مي گردند. مشخصه اسب بخار متغير, لغزش لاستيكها را كاهش داده و نيروي كششي را در سرعتهاي پايين افزايش مي دهد و به منظور افزايش راندمان و كارايي بهتر در دنده هاي بالاتر, قدرت بيشتري را مهيا مي كند.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/13 توسط

 

بلوک سیلندر بعنوان یک قسمت اصلی موتور بوده و یک پایه فلزی محکم و یکپارچه برای تمام قطعات

موتور مورد استفاده قرار می گیرد  در  داخل بلوک  سیلندر  استوانه های تو خالی بنام سیلندر وجود

داشته که پیستون در داخل ان استوانه ها حرکت رفت و  برگشتی خود را انجام می دهد



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/11 توسط

مراحل احتراق سوخت در موتورهای دیزل به نحوی طراحی می شود که افزایش فشار به طور

ناگهانی جلوگیری  شود در ضمن عملیات شیمیایی احتراق باید کامل و به سرعت پیشرفت کند

به این منظور طرح های مختلفی برای اتاق احتراق موتور دیزل در نظر گرفته شده است

1-      موتور دیزل با اتاق احتراق باز یا تزریق مستقیم

2-      موتور دیزل با اتاق احتراق تقسیم شده یا تزریق غیر مستقیم

 



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/11 توسط

وقتی مردم درباره ی اتومبیل های مسابقه یا اتومبیل های ورزشی با سرعت بالا صحبت می کنند،موضوع توربوشارژرها ظاهر می شود ،توربوشارژرها در موتورهای دیزل بزرگ هم وجود دارند،یک توربوشارژر به طور عمده قدرت موتور را بدون افزایش وزن آن زیاد می کند که مزیت بزرگی است و توربوشارژرها را مهم می کند



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/11 توسط
نويسنده:   ولی‏بيگی - اداره فروش ماشين آلات شرکت همکارماشین

حمايت از مشتری  شعار اصلی کاترپيلار در نمايشگاه ماشين آلات ساختمانی Bauma سال 2004 بود که با حضور مؤثر و فعال خود توانسته بود توانمندي و شايستگی‏ نمايندگی‏های خود را در حمايت همه جانبه و تامين نيازهای مشتری به بازديد کنندگان ارائه نمايد.

محوريت اصلی حضور کاترپيلار در نمايشگاه امسال Bauma بر پايه نمايشی قدرتمند براي پاسخگويی به نيازهای مشتری برنامه‏ريزی شده بود که بدين منظور نيز کلاسهای مختلفی در مورد خدمات قابل ارائه به مشتری در طول عمرکاری ماشين آلات، برگزار گرديد.

5 مزيت مهم و قابل اشاره در ارائه خدماتی که در حضور بی‏سابقه و چشمگير کاترپيلار به آن تکيه شده بود عبارت بودند از:



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/08 توسط
همانطور كه از نام آن مشخص است، ماشيني است كه براي بارگيري مواد استفاده ميشود (معمولا بارگيري کاميون). البته از لودر در معادن كوچك تا متوسط ممكن است بعنوان ماشين اصلي بارگيري استفاده شود، ولي در معادن بزرگ معمولا اين ماشين از كارايي كافي برخوردار نيست و در اين معادن معمولا شاول ماشين اصلي بارگيري است مگر آنكه شرايط خاصي ايجاب كند كه از لودر براي اين منظور استفاده شود.

شرايط استفاده:
شرايط استفاده از اين ماشين براي دو کاربرد ذکر شده در بالا به اين شرح ميباشد:

الف) به عنوان ماشين بارگيري:
 بارگيري از جبههكارهاي سست و كم ارتفاع.
 تخليه در ارتفاع كم.
 حمل در فاصله كم. معمولا از لودر براي جابجايي خاك در فواصل بيش از 200 متر استفاده نميشود.
 استخراج انتخابي و كار در ديوارههاي غير يكنواخت.


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/04 توسط

 

پیستون قطعه ای استوانه ای شکل است که در درون سیلندر بالا و پایین می رود در حرکت انبساط تا 18000  نیوتون نیرو به  طور ناگهانی  به کف  پیستون  وارد می شود  وقتی با سرعت زیاد رانندگی می کنید این اتفاق در هر سیلندر 30 تا 40 بار در ثانیه رخ می دهد  دمای  کف پیستون به 2200 درجهت سانتیگراد یا بیشتر میرسد پیستون باید به اندازه ای محکم باشد که بتواند این تنشها را تحمل کند دراین حال پیستون باید چنان سبک  باشد  که بار  وارد بر  یاتاقانها کاهش  یابد وقتی پیستون در نقطه مرگ بالایی یا پایینی متوقف می شود



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/04 توسط
استفاده از انواع سوخت در موتور کشتی یک مؤسسه تحقیقاتی لهستانی مدعی ابداع نوعی موتور دیزل احتراق داخلی است که تا ۳۰ درصد در مصرف سوخت صفه‌جوئی می‌شود. موتور مورد ادعای این مؤسسه موتور پیستون مقابل است (Opposed Piston) که از ترکیبی از موتورهای دوزمانه و چهارزمانه است که به همین دلیل شش‌زمانه خوانده می‌شود.
مفهوم موتور با پیستون‌های مقابل این است که در هر سیلندر دو عدد پیستون در مقابل یکدیگر در حرکت هستند که هر دو براساس دوزمانه عمل می‌کنند. در این نوع موتورها دو عدد میل‌‌لنگ وجود دارد که هر دو با یک دور مساوی یکدیگر دوران می‌کنند و سیلندرها می‌توانند افقی و یا عمودی قرار گرفته باشند. در این نوع موتور سرسیلندر وجود ندارد و هر پیستون از مقابل دیگری به‌عنوان سریلندر عمل می‌کند.

ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/04 توسط
شاول نوعي از مجموعه بيل مكانيكي است كه براي بارگيري سنگهاي سخت (واستثنائاً خاكها) و اغلب در فضاي باز (معادن روباز) مورد استفاده قرار مي گيرد.
شاولها در استخراج هاي سطحي به روش نواري و كاواكي مورد استفاده قرار مي گيرند. در روش نواري روباره برداشته شده و در يك بخش استخراج شده قبلي مجاور ريخته مي شود و ماده معدني زير روباره بوسيله ماشين ديگري بارگيري شده و به قسمت ديگري برده مي شود.
شاولها توانايي كندن و بارگيري مواد واقع در سطح ايستايي ماشين يا بالاتر از آن را دارند.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/09/04 توسط

منيفولد دود، قطعه‌اي است كه وظيفه هدايت و انتقال دود و گازهاي داغ خروجي از موتور به لوله اگزوز را برعهده دارد.

 

 اين قطعه بايد مسير مناسب و بدون مانعي را براي خروج و فرار گازهاي خروجي ايجاد كند و دوام و مقاومت خوبي در برابر گازهاي داغ و دما‌هاي تا حدود 1000 درجه سانتي‌گراد از خود نشان دهد. براي ساخت اين قطعه معمولاً از دو نوع ماده استفاده مي‌كنند:

الف- فولادهاي مقاوم به حرارت يا فولادهاي نسوز



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/08/24 توسط

شركت كاترپيلار (caterpillar)  يك سيستم سوخت رساني انژكتوري از نوع پمپ واحدي با تكنولوژي جديد را معرفي كرده است.

اين سيستم  (HEUS) شبيه به سيستم‌هاي پمپ واحدي معمول نبوده و به جاي اينكه حركت پلانجر در داخل بارل براي تحت فشار قرار دادن سوخت از طريق ميل بادامكي كه با موتور تنظيم شده تامين گردد ،  از روغن تحت فشار به جاي اين ميل بادامك استفاده مي‌شود و زمانبندي پاشش نيز از طريق يك واحد الكتريكي  (ECM) كنترل مي‌شود.  اين خصوصيت اين امكان را به سيستم (HEUI)  مي‌دهد كه عمل پاشش مستقل از سرعت موتور انجام شود.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/08/24 توسط

مایعات تقریباً تراکم ناپذیر هستند. این ویژگی سبب شده است که از مایعات به عنوان وسیله مناسبی برای تبدیل و انتقال کار استفاده شود. بنابراین می‌توان از آنها برای طراحی ماشینهایی که در عین سادگی، با نیروی محرک خیلی کم بتواند نیروی مقاوم فوق العاده زیادی را جابجا نماید، استفاده نمود. به این ویژگی و همچنین دانش مطالعه این ویژگی هیدرولیک گفته می‌شود.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/08/24 توسط

مقدمه

شايد بتوان لودرهاي 950 كاترپيلار را پر فروش ترين و محبوب ترين لودر چرخ لاستيكي در جهان ناميد؛ لااقل در كشور ما كه اين گونه بوده است.

لودر چرخ لاستيكي كمرشكن سايز متوسط و داراي قدرت مانور بالا كه از اواسط دهه 1960 تا اوايل دهه 1980 در كشورهاي ايالات متحده آمريكا، بلژيك، ژاپن و كانادا توليد و در واقع جايگزين لودرهاي چرخ لاستيكي قديمي 944 كاترپيلار شد. لودرهاي 944، كمرشكن نبودند بلكه فرمان گيري آنها توسط اكسل عقب صورت مي گرفت. 944 به موتور قديمي كاترپيلار D330 توربو شارژدار به قدرت 105 اسب بخار و تايرهاي استاندارد 17.5 - 25  مجهز و ظرفيت باكتهاي آن به 53/1 الي 06/3 مترمكعب و وزن آن نيز به حدود 10 تن بالغ مي شد و طي سالهاي 1959 تا 1968 در خط توليد قرار داشت



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/08/24 توسط

لاستیک ها عموما به دو دسته تیوپ دارtube type و بدون تیوپ tubeless تقسیم میشوند لاستیکهای تیوپ دار از نقاط ضعفی همچون حرارت بالا/ نگهداری و تعمیر هزینه بر و زمان بر رنج میبرند به همین دلیل لاستیک های تیوبلس امروزه گستردگی فراوانی یافته اند. در این لاستیک ها به جای تیوپ از یک لایه نازک برای آب بندی دردیواره لاستیک استفاده میکنند. اما میپردازم به دو واژه دیگر در صنایع لاستیک.biasوradial.

اگر از دیواره لاستیک یک نخ را به طور قائم به مرکز کف لاستیک برسانیم در این حالت توانسته ایم کمربند لاستیک را ترسیم کنیم که تا انتهای دیواره مقابل ادامه می یابد. حال اگر این کمربند به طور قائم به کارگرفته شود یعنی مثل شعاع دایره به این لاستیک رادیال می گویند و اگر این کمربند به صورت اریبی و ضربدری به کارگرفته شود میگویند لاستیک بایاس یعنی همان نخی خودمان که این نامگذاری کاملا اشتباه است. اما این کمربند ها درنوع بایاس فقط از نخ نایلون تولید میشوند و به همین دلیل ایرانی ها به آنها لاستیک نخی میگیویند.اما لاستیک رادیال میتوئاند هم از نخ نایلون استفاده کند و هم از سیم های فولادی باشند که در نوع نخی میگویند لاستیک رادیال نخی که من تا به حال ندیده ام و در نوع سیمی آن میگویند رادیال سیمی یا steel beltکه اکثرا از همین نوع هستند.

یکی از مهمترین تفاوت های لاستیک رادیال تابستانی نسبت به بایاس مقاومت پایین غلتشی آن است و این به مصرف سوخت کمتر کمک میکند.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/08/23 توسط
شاتون یک کلمه فرانسوی است (Chatom) به همان شکل در زبان فارسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و معنای آن عبارتست از میله‌ای که در موتور ارتباط میان پیستون و میل لنگ را برقرار می‌کند.
در موتورهای پیستونی ، خواه دوزمانه باشند، خواه چهارزمانه ، پیستون تنها در مرحله احتراق سوخت جهت حرکت خود انرژی دارد و در مراحل دیگر (از قبیل تنفس ، تراکم و تخلیه) می‌بایست به نحوی حرکت داده شود. برای تامین حرکت پیستون در زمانهای که احتراقی در سیلندر صورت نمی‌گیرد از میل لنگ استفاده می‌کنند.
البته اینکه خود میل لنگ حرکتش را از کجا می‌آورد، بدیهی است که حرکت میل لنگ نیز از احتراق سوخت است اما ساختمان و شکل کلی میل سنگ به گونه‌ای است که در موتورهای چند سیلندر در هر زمان توسط یکی از پیستونها تحت فشار قرار می‌گیرد و همواره دارای انرژی جنبشی است که با استفاده از این انرژی پیستونها دیگر را که در مراحلی نیز از مرحله احتراق هستند، به حرکت در می آورد. در موتورهای تک سیلندر نیز برای تامین حرکت پیستون در زمانهای غیر از زمان قدرت (زمان احتراق سوخت) از یک چرخ لنگر (فلایویل) که به میل لنگ متصل است استفاده می‌شود.


ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ 87/08/23 توسط
.: Weblog Themes By Blog Skin :.

اسلایدر